Lichaamshouding en Aerodynamica op de Fiets

Aerodynamica is al jaren een cruciaal aspect van fietstechnologie. Rijders weten instinctief hoe belangrijk het is, vaak door hun rug te flatten en in de beugels te gaan tijdens intense inspanningen. Zelfs wielerlegendes zoals Eddy Merckx begrepen het voordeel van een aerodynamische houding, zelfs als ze het toen niet konden kwantificeren.

Lichaamshouding en Aerodynamica op de Fiets

Het Belang van Lichaamshouding

Lichaamshouding is de belangrijkste factor in de aerodynamica van een fietser, belangrijker dan de impact van aerodynamische frames, wielen en fietskleding. Hier is een gids over hoe je jezelf kunt positioneren voor optimale aerodynamica en wanneer je elke positie moet gebruiken:

Aerodynamica en Snelheid

De impact van aerodynamica neemt toe met de snelheid en de wind. Fietsen tegen de wind in maakt aerodynamica belangrijker, terwijl een rugwind je wat meer ruimte geeft om te ontspannen. Hier is een overzicht van verschillende posities en wanneer je ze kunt gebruiken:

Op de Remgrepen

Fietsen met je handen op de remgrepen is vaak de standaardpositie voor weg-, gravel- of crossfietsen. Het is comfortabel, geeft je gemakkelijk toegang tot de remmen en versnellingen, en biedt goede controle over de fiets. Het nadeel is dat het een grote aerodynamische straf oplevert vergeleken met andere posities. Gebruik deze positie vooral als je wat rust nodig hebt, wilt eten, of wanneer je in een grote groep rijdt die de wind voor je breekt. Probeer deze momenten te timen met een rugwind om de aerodynamische straf te minimaliseren.

In de Beugels

Dit is de klassieke positie voor een aerodynamische houding op de fiets. Handen in de beugels, rug plat, en nog steeds volledige controle over de remmen en versnellingen. Deze positie bespaart energie en blijft redelijk comfortabel. Vergeleken met de remgreeppositie levert dit een besparing van 19,6 watt bij 40 km/u op, wat enorm is. Gebruik deze positie voor lange perioden of om wat energie te besparen binnen de groep.

Aerodynamische Remgrepen

Dit is de ideale positie voor de meeste solo-inspanningen. Het is legaal in wegwedstrijden, je hebt controle over de fiets, en je kunt het lang volhouden. Je handen op de remgrepen, onderarmen horizontaal, en je rug plat om je frontale oppervlakte te minimaliseren. Dit levert een winst van 46 watt op vergeleken met de remgreeppositie, wat neerkomt op een tijdsbesparing van een minuut en 9 seconden over 16 kilometer. Gebruik deze positie als je solo voorop ligt of energie wilt besparen. Vermijd deze positie in groepen vanwege het verminderde remvermogen.

Puppy Paws/T-Rex Armen

Deze positie, waarbij je onderarmen op de remgrepen rusten, is erg populair geworden bij ontsnappingsspecialisten. Hoewel de UCI deze positie om veiligheidsredenen heeft verboden, levert het een besparing van 51 watt op bij 40 km/u. Dit betekent een tijdwinst van 7 seconden over de aerodynamische remgreeppositie voor dezelfde afstand. Hoewel de besparing aanzienlijk is, is het de moeite niet waard vanwege de verminderde controle en de moeilijkheid om deze positie lang vast te houden.

Aerobars

Er is een reden waarom tijdritspecialisten en triatleten aerosturen gebruiken: het is veruit de snelste positie op een fiets. Bij gebruik van aerobars op de Factor Ostro Gravel bespaarden we bijna 62 watt bij 40 km/u, wat neerkomt op een tijdwinst van een minuut en 28 seconden over 16 kilometer. Bij een sterke tegenwind wordt deze besparing nog groter. Als je evenement het gebruik van aerobars toestaat, is dit een enorme winst.

Conclusie

Hoe implementeer je deze inzichten voor je eigen wedstrijd? Voor de meeste recreatieve rijders gaat het erom de race te voltooien en misschien een eerdere tijd te verbeteren. Focus op het optimaliseren van je setup wanneer het er het meest toe doet. Bijvoorbeeld, bij een grote tegenwind is het essentieel om een meer aerodynamische positie aan te nemen, of dat nu aerodynamische remgrepen, de beugels, of aerobars zijn. Dit levert de grootste winst op voor dat specifieke deel van het parcours.

Wanneer je een grote rugwind hebt, ga rechtop zitten om je rug te ontspannen, drink voldoende, eet, en zorg dat je de meest efficiënte lijn op de weg volgt. Aerodynamica is relatief aan de snelheid, maar rolweerstand is constant. Door te focussen op de grootste factoren op elk moment, kun je meer tijd besparen op het parcours dan wanneer je alleen naar de gemiddelde snelheid en de besparingen bij die snelheid kijkt.

Bereik ons hier

Vul het formulier in en we komen zo snel mogelijk bij je terug.

Jouw informatie